zondag 23 december 2012

The Hobbit: An unexpected journey (recensie)

Gisteren had ik het genoegen Peter Jacksons nieuwste project The Hobbit: An unexpected journey te bewonderen. Het was een erg fijne ervaring. Men heeft het plan opgevat om het boekje (310 p.) in drie delen te verfilmen. Ambitieus als dat is, geeft het wel veel ruimte voor verhaalelementen die niet zozeer tot de hoofdlijn behoren. Naast De Hobbit baseert Jackson zich ook op andere boeken en aantekeningen van Tolkien. Voor de fans dus veel extra materiaal!

Mijn verwachtingen kwamen niet uit. Ik verwachtte niet veel, wellicht dat het net zoiets zou worden als de LOTR-films. Het tempo ligt echter een stuk lager. Wie voor (veel) actie komt, komt misschien bedrogen uit. Maar de film is een prachtige hommage aan Tolkien en de bijzondere karakters die zijn wereld bevolken. Ook krijgen we een kijkje in de ontwikkelingen tot aan het begin van LOTR.

Heerlijk zijn de scènes van de dwergen die Bilbo's huis op stelten zetten, de drie fameuze trollen en de eigenaardige tovenaar Radagast. En natuurlijk het spel tussen Bilbo en Gollum. De film is in 48 frames per second (fps) geschoten in plaats van het gebruikelijke 24. Hierdoor moet de film realistischer lijken en is er minder sprake van blurring. Zelf heb ik er niet erg op gelet. Sommige scènes waren detaillistisch wel erg goed opgezet, zoals 'Goblin Town', de stad van de aardmannen.

Eén ding dat mij opviel in negatieve zin: niemand van de good guys gaat dood. Nu is dat enigszins logisch, gebeurt wel vaker in zo'n heldenfilm. Maar er sterven toch een behoorlijk aantal orks en aardmannen. Sowieso valt de rassentheorie een beetje tegen (of die nu van Tolkien of Jackson is). De 'goede' rassen hebben allemaal hun interessante eigenaardigheden en 'specialiteiten'. De orks en aardmannen (het onderscheid is soms onduidelijk) vormen echter een meestal domme, slechte en wrede massa. Meer een karikatuur dan daadwerkelijke rassen. Zie alleen al het verschil tussen de prachtige dwergen- en elfensteden versus de houtje-touwtje constructie die 'Goblin Town' wordt genoemd en waar de vadsige 'Great Goblin' (een andere naam heeft hij niet!) heerst.

Ondanks deze kritische noot blijft het een heerlijke film voor Tolkien-fans. 169 minuten lang puur genieten, niet gaan is duurder. Ik ben erg benieuwd naar de volgende delen, maar daarvoor zal ik waarschijnlijk wat geduld moeten opbrengen. Ach, in maart begint Game of Thrones weer!

Geen opmerkingen: